Terapia pedagogiczna to specjalistyczna forma wsparcia edukacyjnego, skierowana do dzieci i młodzieży, które napotykają trudności w procesie nauki. Zajmuje się ona diagnozowaniem, terapią, a także wsparciem i pomocą w przezwyciężaniu różnorodnych barier edukacyjnych. Obejmuje szeroki zakres problemów – od trudności w czytaniu i pisaniu (dysleksja), przez problemy z matematyką (dyskalkulia), aż po zaburzenia koncentracji uwagi i hiperaktywność (ADHD).

Głównym celem terapii pedagogicznej jest zapewnienie dziecku lub młodemu człowiekowi takich warunków rozwoju, które pozwolą mu w pełni wykorzystać swoje potencjały edukacyjne i społeczne, mimo istniejących trudności. To podejście jest indywidualnie dostosowane do potrzeb i możliwości każdego ucznia, uwzględniając jego specyficzne problemy i mocne strony.

Terapia pedagogiczna może obejmować różnorodne metody i techniki pracy, takie jak ćwiczenia wspomagające rozwój funkcji poznawczych, techniki relaksacyjne, gry dydaktyczne czy metody pracy z tekstem, które pomagają pokonać trudności w czytaniu i pisaniu. Ważnym elementem terapii jest również współpraca z rodzicami i nauczycielami, aby wspólnie tworzyć spójne środowisko wspierające rozwój dziecka.

Terapia pedagogiczna jest przeprowadzana przez specjalistów – terapeutów pedagogicznych, którzy posiadają odpowiednie wykształcenie i przygotowanie do pracy z dziećmi mającymi specyficzne potrzeby edukacyjne. Terapeuci ci korzystają z szerokiego spektrum narzędzi diagnostycznych i interwencyjnych, aby dokładnie zrozumieć potrzeby ucznia i skutecznie mu pomagać.

Oprócz pracy indywidualnej z uczniem, terapia pedagogiczna może także obejmować działania grupowe, mające na celu rozwijanie umiejętności społecznych, emocjonalnych oraz wspieranie procesu integracji z rówieśnikami. W ten sposób terapia pedagogiczna przyczynia się nie tylko do poprawy wyników w nauce, ale także do budowania pozytywnego obrazu siebie i umacniania relacji społecznych ucznia.

METODA KRAKOWSKA

Metoda Krakowska, opracowana przez dr Marię Bogdanowicz i zespół z Krakowskiego Ośrodka Terapii i Edukacji Specjalnej, jest innowacyjnym podejściem w terapii pedagogicznej. Skierowana głównie do dzieci z zaburzeniami w komunikacji językowej, w tym z autyzmem, a także do tych z dysleksją i innymi problemami w nauce czytania i pisania, metoda ta stanowi kompleksową strategię interwencji edukacyjnej. Jej fundamentem jest przekonanie, że celowane i systematyczne ćwiczenia mogą istotnie wpłynąć na rozwój językowy i komunikacyjny dziecka.

W centrum Metody Krakowskiej leży spersonalizowany plan terapii, dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka. Program koncentruje się na rozwoju umiejętności fonologicznych, kluczowych dla nauki czytania i pisania. Poprzez różnorakie zadania, od pracy z pojedynczymi dźwiękami języka po ćwiczenia na poziomie sylab, słów, aż do zdań, metoda ta stara się poprawić percepcję słuchową, pamięć słuchową i wzrokową oraz umiejętności analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej.

Metoda Krakowska nie ogranicza się jednak tylko do aspektów fonologicznych. Obejmuje również ćwiczenia mające na celu rozwój komunikacji społecznej, pracując nad rozumieniem mowy i zdolnością do wyrażania myśli i potrzeb. Dzięki interaktywnym ćwiczeniom, grom i zabawom, dziecko jest motywowane do używania języka w sytuacjach społecznych, co wspomaga rozwój jego kompetencji komunikacyjnych.

Charakterystyczną cechą tej metody jest jej multidyscyplinarny charakter, włączający współpracę z różnymi specjalistami, takimi jak psycholodzy, logopedzi, terapeuci zajęciowi i pedagodzy. Taka wszechstronna współpraca pozwala na kompleksowe spojrzenie na potrzeby dziecka i oferuje holistyczne podejście do jego rozwoju.

Regularne, dostosowane do indywidualnych rytmów i możliwości dziecka ćwiczenia są kluczem do sukcesu w Metodzie Krakowskiej. Ta metoda terapeutyczna zyskała uznanie za swoje zindywidualizowane podejście i potwierdzoną praktyką kliniczną efektywność. Angażując dziecko w proces terapii, Metoda Krakowska może znacząco przyczynić się do poprawy jego samodzielności w komunikacji, a także do rozwoju umiejętności czytania i pisania, wspierając tym samym jego ogólny rozwój.