NEUROFEEDBACK – metoda wspomagająca w leczeniu i rehabilitacji wybranych schorzeń układu nerwowego.
Neurofeedback jest rodzajem biofeedbacku, w którym wykorzystujemy analizę sygnałów EEG. Polega na dostarczaniu pacjentowi informacji zwrotnej o tym jak działa mózg, celem poprawy jego działania. Metoda ta zakłada, że aktywność elektryczna mózgu odzwierciedla stany psychiczne pacjenta i można ją trenować. Neurofeedback stosowany jest na świecie już od ponad 40 lat. W Polsce pierwsze pracownie powstały pod koniec lat 90tych XX wieku. Celem tej pracy jest przybliżenie istoty terapii oraz przegląd aktualnych doniesień. Autorzy przedstawiają mechanizm działania, zasady przeprowadzenia szczegółowej diagnostyki wstępnej poprzedzającej treningi, przebieg zajęć, uwarunkowania prawne, zastosowanie tej metody w leczeniu i rehabilitacji wybranych chorób takich jak ADHD, padaczka, autyzm i Zespół Aspergera, migrena i bóle napięciowe głowy oraz zespół pourazowy.
METODA KRAKOWSKA
Metoda Krakowska, opracowana przez dr Marię Bogdanowicz i zespół z Krakowskiego Ośrodka Terapii i Edukacji Specjalnej, jest innowacyjnym podejściem w terapii pedagogicznej. Skierowana głównie do dzieci z zaburzeniami w komunikacji językowej, w tym z autyzmem, a także do tych z dysleksją i innymi problemami w nauce czytania i pisania, metoda ta stanowi kompleksową strategię interwencji edukacyjnej. Jej fundamentem jest przekonanie, że celowane i systematyczne ćwiczenia mogą istotnie wpłynąć na rozwój językowy i komunikacyjny dziecka.
W centrum Metody Krakowskiej leży spersonalizowany plan terapii, dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka. Program koncentruje się na rozwoju umiejętności fonologicznych, kluczowych dla nauki czytania i pisania. Poprzez różnorakie zadania, od pracy z pojedynczymi dźwiękami języka po ćwiczenia na poziomie sylab, słów, aż do zdań, metoda ta stara się poprawić percepcję słuchową, pamięć słuchową i wzrokową oraz umiejętności analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej.
Metoda Krakowska nie ogranicza się jednak tylko do aspektów fonologicznych. Obejmuje również ćwiczenia mające na celu rozwój komunikacji społecznej, pracując nad rozumieniem mowy i zdolnością do wyrażania myśli i potrzeb. Dzięki interaktywnym ćwiczeniom, grom i zabawom, dziecko jest motywowane do używania języka w sytuacjach społecznych, co wspomaga rozwój jego kompetencji komunikacyjnych.
Charakterystyczną cechą tej metody jest jej multidyscyplinarny charakter, włączający współpracę z różnymi specjalistami, takimi jak psycholodzy, logopedzi, terapeuci zajęciowi i pedagodzy. Taka wszechstronna współpraca pozwala na kompleksowe spojrzenie na potrzeby dziecka i oferuje holistyczne podejście do jego rozwoju.
Regularne, dostosowane do indywidualnych rytmów i możliwości dziecka ćwiczenia są kluczem do sukcesu w Metodzie Krakowskiej. Ta metoda terapeutyczna zyskała uznanie za swoje zindywidualizowane podejście i potwierdzoną praktyką kliniczną efektywność. Angażując dziecko w proces terapii, Metoda Krakowska może znacząco przyczynić się do poprawy jego samodzielności w komunikacji, a także do rozwoju umiejętności czytania i pisania, wspierając tym samym jego ogólny rozwój.